Ilyani Dakroh Ilyani Dakroh: SeLaMaT HaRi GuRu

Monday, May 16, 2011

SeLaMaT HaRi GuRu


Gambar ihsan dari pok cik google, thanks pok cik,
Hadiah Bunga Kekwa, tapi macam bunga Matahari, terimalah gambaq bunga ini dariku..
Matahari simbolik bagiku: bagai guru yang menyinari hidup kami, anak-anak didikmu, biar panas, tetap teguh berdiri disitu wahai guru, sama-sama berpanas!! hihi...

Guru adalah insan paling berjasa buat kita semua, mereka mendidik mengasuh tanpa penat dan jemu, Guru, adalah profesion yang mulia disisi Islam kerana mereka adalah insan-insan yg berhati mulia, insan yang penuh dengan kasih sayang,tak pernah jemu dalam mendidik anak bangsa walaupun kelihatan mereka seperti garang, tidak semua guru begitu, masing-masing ada cara tersendiri. Peribadi yang ditunjukkan kepada anak didik itu, mungkin akan menjadikan mereka sebagai ikutan (role model) suatu hari nanti.

Yang pasti sebagai seorang pendidik mereka sedaya upaya menggalas tanggungjawab yang diberi dengan penuh amanah dan dedikasi. Tak pernah pula mereka merunggut dengan apa yang telah mereka curahkan sehingga ke hari ini.. Sudah pasti, apa yang mereka mahukan adalah melihat kejayaan anak-anak didik mereka. Mereka bukan sahaja tekun tetapi semangat mereka juga tidak penah luntur dek klorox yang menghakis warna dibaju. Sudah pasti mereka berbangga dengan kejayaan pelajar-pelajar mereka, bukan sahaja dari segi akedemik malahan peribadi pelajar-pelajar mereka juga. Itulah hasrat seorang guru.

Guru bukan sahaja guru disekolah sahaja tetapi yang terutama pada anak-anak, Guru mereka yang pertama adalah ibubapa mereka sendiri, dari kecil mereka dibesarkan dan dilindungi oleh ibubapa yang penyanyang, dan pelbagai kaedah digunakan untuk mendidik anak mereka menjadi anak yang soleh dan solehah, segala kemahuan cuba dipenuhi dan perlu pula adil kepada setiap jasad yang mereka besarkan itu. Takut-takut akan disoal pula, "siapa yang mendidik aku menjadi seperti ini??" Jadi dengan rasa amanah tu, amanah yang datang dari Allah, yang mengikat kasih sayang lagi antara dua hati, suami dan isteri, tanpa penat jemu, mereka cuba memberi sepenuh perhatian kepada anak-anak mereka, tak kira dari segi pendidikan di rumah ataupun disekolah sekolah.

Anak-anak yang masih kecil akan diberi penuh kasih sayang, kemudian bila besar sedikit, mereka akan menunjukkan ketegasan supaya anak-anak menghormati mereka dan tidak pula melawan cakap mereka. Pabila meningkat dewasa, anak-anak dijadi kawan, tempat meluah tekanan ditempat kerja dan mereka juga menjadi tempat anak-anak merujuk dan meluahkan masalah, mereka saling berkongsi dari segala aspek. Komunikasi merupakan cara mudah untuk mendekati anak-anak remaja yang mungkin sudah matang dan mahukan kebebasan, bukan dikongkong tetapi mereka akan sentiasa mengawal anak-anak mereka supaya tidak terjerumus ke jalan yang salah. Pengorbanan mereka tidak perlulah kita sangkal lagi, berpuluh-ribu duit sudah dilaburkan untuk anak-anak tercinta. Semuanya kerana merekalah guru antara ribuan guru yang telah menabur bakti. Berterima kasihlah kepada kedua ibubapa kita~

Dear,

Terima kasih Mama dan Baba atas didikkan yang diberi kepada kami 7beradik selama ini. Kami hari ini adalah berkat doa, kasih sayang, pengorbanan yang ma dan ba curahkan, Doakan kami supaya menjadi anak yang soleh dan solehah, berjaya di dunia dan Akhirat. Dan semoga kami semua sempat membalas jasa baik kalian berdua.
(Anak-anakmu)

Guru secara tidak langsung ini juga boleh jadi, sesiapa juga yang pernah mengajar kita sesuatu ilmu atau skill. Mungkin sahabat-sahabat juga merupakan seorang guru, kerana mereka juga selalu menasihati kita dan mengajar kita sesuatu ilmu yang baru, ilmu Allah itu luas, segala ilmu yang kita dapat adalah ilmu yang di ilhamkan melalui seorang guru, yang sebenarnya datang dari pencipta kita, Allah Taala. Jadi, sentiasalah bersyukur dan berterima kasih kepada mereka yang telah menjadi guru kita. Kalau kita terkasar bahasa atau tersalah laku, cepat-cepatlah memohon maaf kepada mereka semua. Semua orang tidak sempurna tetapi dia boleh belajar untuk menjadi lebih baik dengan seorang guru yang baik..

Buat cikgu-cikgu yang mengenali diri ini, di tempat-tempat ini:

Taski Abim Kuala Pegang (1996-1998)
Sek Keb Kuala Pegang (1997-2002)
Sek Keb Lanai KAFA (2002)
Sek Men Keb Agama Baling (2003-2007)
Pusat Asasi Uiam, Nilai (2008-2009)
Uiam, Gombak (2009-sekarang)


SELAMAT HARI GURU kepada semua cikgu yang pernah mengajar diri ini, Halalkan ilmu yang saya pelajari dan saya memohon kemaafan dari cikgu-cikgu semua. Maafkan saya ya cikgu-cikgu sekalian.. Semoga hidup cikgu semua diberkati Allah dan dilimpahkan rezeki dariNya dan semoga cikgu-cikgu semua gembira disamping keluarga tercinta.

TERIMA KASIH CIKGU
(Tulus Ikhlas dari anak didikmu, Ilyani)


Tidak lupa jugak kepada Keluarga cikgu, anak menantu, cucu Haji Zakaria Bin Lebai Awang
Mak teh, Faridah Zakaria
Pak Teh, Yusof
Baba, Mohd Dakroh Bin Yaso
Pak Njang, Mohd Noor Bin Zakaria
Mak Njang, Che Aini Binti Mohamad
Mak Tam, Fauziah Binti Zakaria
Pak Da, Abdul Ghafar Bin Zakaria
Mak Da, Munirah Binti Abdullah
Pak Ndak, Mohd Zulkifli Bin Zakaria
Mak Ndak, Nurul Asyikin Bin Hanafiah
Pak cik, Abdul Hayin Bin Zakaria
Mak Cik, Rosmayati Binti Ibrahim
dan adik bongsu baba,
Wan Nor Husmawati Binti Wan Hussin
last but not least, all my kazen: 
Nur Hidayah Binti Jamaludin
Najwa Binti Saiden
Nur Hasni Binti Jamaludin
Terbaru 2013
Fareqah Mohd Dakroh
Robeatul Adawiyah Yusof
Ammar Dirkhan
Hamzah Mahadi
Mohamad Zhafri
akan datang? mungkin..

"Ilmu yang diajar secara berhikmah itu 
umpama akar pokok yang bergerak perlahan
tetapi dapat menembusi batu dan tanah yang keras,
Teruskan perjuangan murni mendidik,
semoga Allah merahmati dan memberkati kalian"

0 comments:

Post a Comment