Ilyani Dakroh Ilyani Dakroh: Ujian Hidup

Sunday, July 10, 2011

Ujian Hidup


Assalamualaikum, lama tak update, kepada yang menunggu post dari blog ini, terima kasih saya ucapkan, terharu~ ada ka yang menanti-nanti post dari saya ni? terfikir sejenak.. Alhamdulillah moga apa yang saya kongsikan dimedium ini dapat memberi manfaat, motivasi dan teladan buat semua. Terima kasih tidak terhingga kepada siapa yang sudi menjengok blog saya yang tak seberapa ni dan masih banyak yang perlu saya perbaiki sebenarnya. Sebagai refreshment, saya ingin kongsikan satu nasyid atau lagu dari Imam Muda session 1, IM Asyraf, IM Aran, IM Nuri, IM Abe Syara dan IM Azhar, lirik dan lagu ni ciptaan sepenuhnya KRU, Edry Abdul Halim. Macam lagu HambaMU tu. I like~ Jom kita hayati bait-bait lagu ni, semoga kita sentiasa tabah dan bersemangat serta termuhasabah tatkala mendengar lagu ni, InsyaAllah. Kalu nak dengar boleh jugak ke blog Sekadar Gadis Biasa~ Mai-mai kita sama-sama hayati ya (^_^)

Ketika hidupku tertekan
Mengaburi pedoman
KepadaNya akan ku pergi
Untuk mencari bimbingan

Kuserah takdir ditanganNya
Mengukir perjalanan
Walau ujian hidup melanda
Kutabah menerima kerana

Walaupun tak dikurnia kemasyhuran
Walaupun tak dilimpah kemewahan
Hatiku tetap akan memujiMu
NamaMu selalu Ya Rabbi

Walaupun tak diberi kemakmuran
Akanku memanjangkan kesabaran
Kutetap syukur pada Ilahi
Kerana mengurniakan nyawa ini

Dia dihatiku selalu
Memberikanku petunjuk
Apabila pemandangan samar

Biarpun hidup digoda
Ujian pancaroba
Pastikan ada hikmah di akhirnya

Macam mana lagu ni? bestkan? dapat saya disimpulkan disini, Alhamdulillah kita diberi peluang oleh Allah Taala masih menghirup udaranya, walaupu kita senantiasa diuji oleh kehidupan yang semakin hari semakin mencabar, atas dasar nikmat iman, islam dalam memperjuangkan matlamat kehidupan ini. Alangkah baiknya jika kita semua menerima semua ujian itu dengan penuh kesabaran dan bertawakal kepadanya kerana pasti ada hikmah sebalik semua itu.

Jika Allah menguji tandanya dia sayangkan kita. Jika kita bersabar, kita akan rasa lebih dekat denganNya. Apa-apapun kembalilah kepada Tuhan disaat susah senang kerana dialah yang lebih mengetahui apa yang terbaik buat kita.


"Hai orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah, supaya kamu berjaya"
(ALI-IMRAN:200)


~Sabar itu sebahagian daripada IMAN, nak jadi orang yang beriman kena bersabar~






2 comments:

  1. terima kasih ! =) salam ukhwah from SGB blog owner~ =)

    ReplyDelete
  2. sama-sama kasih =) salam ukhwah. salam persaudaraan~

    ReplyDelete