Ilyani Dakroh Ilyani Dakroh: Tanpa Mereka, siapa aku~

Monday, March 14, 2011

Tanpa Mereka, siapa aku~

Alhamdulillah masih diberi udara segar untuk terus bernafas di muka bumi ini, Ya Allah hari ini genap 21 tahun aku di beri kesempatan berada alam ciptaan Mu ini, Apakah sumbangan ku terhadap agamaMu? Ya Allah masih belum cukup, apatah lagi siapa la diri ini, hanya insan lemah lagi hina, siapa la aku pada pandanganMu, aku hanya hamba yang selalu tagih simpatiMu..
Sungguh banyak nikmat yang kau beri kepadaku sepanjang 21 tahun ni, yang pasti aku belum bersedia untuk bertemu dengan Mu, aku akan terus mencari ihdinahsiro tolmustakim yang Kau sebut-sebutkan itu~ aku jua akan terus mencari ilmu yang Kau hamparkan buat meneruskan pejalanan onak duri ini ,dan akan terus tabah dalam Mencari erti sebenar kehidupan.. tanpa Mu siapala aku? dan tanpa Mereka juga siapalah aku.. iaitu MAMA DAN BABA (perantara aku dan kamu atas kelahiran kedunia ini).

Dan lagu ae-man ni ditujukan KHAS BUAT MAMA DAN BABA~

Terima kasih ibu, terima kasih duhai ayah (2x)


my sweethearts (teladan terbaikku)
Lahirku ke dunia
ku disambut penuh syukur
Bisikan azan (iqamah) ke telinga
Hikamah kalimah nan luhur
Lahirku ke dunia
ku diasuh mengenal Allah
ku diajar sebut namaNya
juga nabi rasul mulia
Salam sayang ayah dan ibu
Mendidik ku tak pernah jemu
Halalkan lah makan minumku
Maafkanlah salah silapku
Tanpa maaf dan juga restu
Hidupku jadi tak menentu
Tiada yang lebih bernilai
Dari pengorbanan yang suci itu
Tak berdaya aku membalasnya
Moga ku jadi anak yang bertakwa

Terima kasih ibu, terima kasih duhai ayah (2x)

Jasamu oh ayah dan ibu
Akan ku kenang selamnya
Hidup saling berkasih sayang
membina keluarga bahagia

(bridge)
Pada Mu Allah aku berdoa
Pada Mu jua aku meminta
Rahmatilah ibu ayah tercinta
Ampunilah dosa- dosa mereka
Panjang umur, murahkan rezeki
sejahtera dalam ketaatan
Moga berbahagia di dunia, di akhirat
beroleh syurga

Daku mengharap redha mu ibu
Juga redha darimu ayah
hanya itulah yang ku pinta
agar hidupku lebih bermakna

Terima kasih mama, terima kasih duhai baba
Maafkanlah segala kesalahan anakmu ini, andai sepanjang 21 tahun ni memang ada yang mengguris hati kecil mama dan baba,ampunilah k.ngah, dan halalkanlah segalanya, insyaAllah panjang uMur, k.ngah akan balas jasa mama dan baba, tapi rasanya tak ternilai pengorbanan kalian...huhu berapa banyak wang dihabiskan? berapa banyak masa yang dikorbankan hanya untuk anakmu ini... tak terdaya nak menghitung..
(BERFIKIR SEJENAK, MUHASABAH DIRI)
Adakah aku anak yang solehah, permata ayah bonda?? ketuk minda, tanya iman~

"Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan"

(Ibrahim 14:41)

Doaku buat Mereka
Ya Allah, rendahkanlah suaraku bagi mereka,
Perindahlah ucapanku di depan mereka.
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkanlah hatiku untuk mereka.
Ya Allah, berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya
atas didikan mereka padaku dan Pahala yang besar
atas kesayangan yang Mereka limpahkan padaku,
Peliharalah mereka Sebagaimana mereka memeliharaku.

Ya Allah, apa saja gangguan yang telah mereka rasakan,
atau kesusahan yang mereka derita kerana aku,
atau hilangnya sesuatu hak mereka kerana perbuatanku,
jadikanlah itu semua penyebab runtuhnya dosa-dosa mereka,
meningginya kedudukan mereka dan bertambahnya pahala kebaikan mereka
dengan perkenan-Mu, ya Allah
sebab hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan kebaikan berlipat ganda.

Ya Allah, bila magfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku,
izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku.
Tetapi jika magfirah-Mu lebih dahulu mencapai diriku,
maka izinkahlah aku memberi syafa'at untuk mereka,
sehingga kami semua berkumpul bersama dengan santunan-Mu
di tempat kediaman yang dinaungi kemulian-Mu, ampunan-Mu serta rahmat-Mu.

Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha Agung,
serta anugerah yang tak berakhir
dan Engkaulah yang Maha Pengasih Di antara semua pengasih.

~Aku ingin jadi anak yang solehah~

2 comments:

  1. الحمد الله
    الله قنجغكن لغي اوسيا :)

    ReplyDelete
  2. maksud k.nisah, translate, ana tak paham la..hehehe Ya Allah, lama dah tinggai bahasa arab.. huhu tak dak baris plak tu~ ngada2!!

    ReplyDelete