Ilyani Dakroh Ilyani Dakroh: Kupasan isu dalam solusi isu18..

Tuesday, May 11, 2010

Kupasan isu dalam solusi isu18..

Bismillahirahmanirahim..


Disini saya ingin berkongsi mengenai tajuk utama majalah solusi isu 18. Saya amat tertarik dgn isu ini kerana ia amat berkait rapat mengapa terciptanya blog saya ini. lagipun bagi sya majalah solusi sgt bagus dan byk ilmu yg kta dpt kalau membacany.. jom pakat beli, pinjam dan baca solusi..mmg best lar..

Apa yg saya baca akan saya kongsikan bersama shbt2 suma krn saya nak..apa yg saya dpt, org len pon dapat..

Saya dpt menyimpulkan sedikit sbnyak lar..mai sama kita renung dan baca lar apa yg saya tulis neh..hehehe then kalu sapa2 nak tmbh silakan...


Membaca bknlah satu hobi kalau nk diikutkan..tapi sbnaqnya ia adalah satu tuntutan dan keperluan utk kita semua. sedarlah wahai insan yg malas membaca ya!! Bacalah krn ia merupakan kunci kpd ilmu, ilmu itu imam kpd sgla amal dan amal itu akan membawa kpd taqwa(sumber kekuatan kita di dunia dan akhirat).


Allah jga mmilih kalimah iqra' utk mentarbiayah umat Muhammad krn amaln ini pekara pertama dan utama yg mesti ada krn tujuan utama kita didunia ini adalah sbgi hamba dan khalifah muka bumi. Jadi dari situ amat jelas peranan ilmu kn?


Kat sini saya jgk nak share apa yg terkandung @ maksud surah al-'alaq krn Allah telah menunjukkan dgn jelas. Allah tidak hanya mdorong tp Dia jga mengatur apa dan bgaimana proses membaca harus dilakukan. Dalam 5 ayat surah ni pulak ada 2 syarat agar membaca tu dpt capai matlamatnya :



PERTAMA: "Bacalah dgn Rab-mu yg telah menciptakan."

Mean: kita kena baca sesuatu yg diredhai dan disukai Allah s.w.t So, kita kena elak @ jgn sesekali baca benda yg dimurkai Allah. Bila kta baca kena didasari niat krn Allah utk bg kebaikan kpd diri, alam dan org kat sesekeliling kita.

KEDUA: "Bacalah dgn Rab-mu yg Maha Pemurah, yg mengajar manusia dgn pena. Dialah yang mengajar manusia dgn pena. Dialah yg mengajar manusia apa yg mereka tidak ketahui."

Mean: kita jgnlah angkuh bila dpt ilmu sbb ilmu tu dtgnya dari Allah dan pula jgn sombong dgn manusia krn ilmu tu betujuan utk bg khidmat kt manusia dan bkn utk dibangga2kan. So, sama-samalah kita guna ilmu yg kita ada tu sebaiknya dan jgn jd org sombong kay..

Jom hayatilah firman Allah s.w.t yg bermaksud :


"Bertaqwalah kpd Allah dan Dialah yg telah mengajarimu."

(Surah Al-Baqarah 2:282)


InsyaAllah, saya ingin menjadi..
~insan mulia kerana ilmu~
























2 comments:

  1. kalau tulisan orang yg xbaik tu menjurus ke arah kebaikan boleh baca x.?

    ReplyDelete
  2. hmm ada ek yg xbaik bawa kebaikan? pelik jgak tu..

    tapi atas niat gak tu..
    pandai2 la pk saudara..

    kalu rasa baik amik,
    kalu x, xpayah lar..
    ikut masing2..

    ReplyDelete