Ilyani Dakroh Ilyani Dakroh: Martabat Cinta

Monday, May 24, 2010

Martabat Cinta

Bismillahirahmanirahim..

Topik satu: buku rahsia & keajaiban cinta Allah.

Semoga Allah permudahkan saya meneruskan operation buku ni, ya la hampir seminggu jugak la tak terupdate blog saya ni.. nak kata busy tak jugak, tak taw nak kata lar..hehehe lepas edit2 bagi cantik sket, jadi semangat ditamdah pulak dengan selepas beberapa insiden..

First of all nak ucap terima kasih lar,kat sahabat saya, saudara faiz sbb da bagi nasihat jgn banyak short form, insyaAllah saya akan improve kan dari masa ke semasa. kepada sapa juga sila-sila la komen kalu baca ek..huhu yg tak komen pon xpa sbb sudi baca.. sangat terharu dah kot.. baca blog orang yang tak hebat ni, just nak share ni..

Saya ni just hamba yang lemah lagi hina ni, yg sentiasa mengharapkn pertolongan Ilahi, jadi saya cuma dapat berdoa la agar apa yg saya tulis, catat dan luah ni dapat bagi orang kefahaman dan sama-sama la kita dapat pengajaran dan muhasabah diri kita ni.. hati kita cuma kita yang taw, so masing2 dah besaq, so fikir lar mana bagus, mana xbagus, yang baguih amik, yang dak, xyah dok heran lar kn??

aduihh.. nak operation jadi communication plak!! cilap pulokk.. maahh deh.. Tapi sebelum tu, sebelum saya nak simpulkan topik satu, org putih kata "love" ni bagi jadi kuih siput.. ehh jgn silap pulak, satgi kot2 ada yg teruja nak baca sbb ingat saya cita kisah jiwang saya plak kan.. so baca yg post lama dulu.. satgi xpaham pulak sbb ni kesinambungan.. macam episod drama kat tb tu..hehe saya tengah cita mcm mana kita nak semai cinta kita kepada Allah, kita teragung kita!!

hmm tgok.. xmasuk g pon, k so jom lar buat kuih siput sama2.. kita share lar apa yang saya dapat dan saya cuba bagi jadi ringkas seringkas-ringkasnya lar.. walaupun tak pandai sangat summary2 ni, kay ni pon dah kira habis ringkas dah lar mukadimah saya ni.
oke let's us start with the doa first:

Jom baca doa ni sama-sama oke!! doa ni ada dpn buku ni taw..
maksud da ja lar..

"Ya Allah, jadikan cintaku padaMu sebagai suatu yang paling kucintai dan jadikanlah kecemasanku terhadapMu sebagai suatu yang paling kucemaskan.Putuskanlah dari segala urusan dunia demi kerinduanku padaMu."
Amin ya rabbal 'alamin

Apa tu cinta dengan Allah?? hmm macam mana kita nak cinta dan berdailog dengan Allah??, kalu ngan manusia senang lar, baru feel.. hmm feel?? betui ka? Mengikut pemahaman saya lar, hmm maksud berdialog dgn Allah ni sgt luas kerana mencintai Allah s.w.t ni bererti mencintai sesuatu yang hakiki.

Saya hurai sket pasai cinta ni, dia da tiga martabat 1) cinta agung 2) cinta sederhana 3) cinta bawahan. Martabat cinta ni difirmankan dalam firaman Allah :

"Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika bapa2 kamu, dan anak2 kamu, dan saudara2 kamu, dan isteri2 (atau suami2) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda ynag kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah2 tmpat tingal yang kamu sukai(jika semua itu) menjadi pekara2 yg kamu cintai lebih drpd Allah dan RasulNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya) kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang2 yang fasik(derhaka)."
(AT-TAUBAH:24)

Justeru cinta agung adalah cinta kepada Allah, Rasul dan jihad dijalanNya. Manakala cinta sederhana ialah cinta terhadap ibu bapa, anak2, saudara mara, para isteri dan keluarga. Cinta bawahan pula ialah sifat melebihkan cinta kepada keluarga, harta, tempat tinggal, mengatasi cinta agung tadi.

Jadi disitu, kita dah dapat bukti lar, bahawa agama islam ni agama fitrah, yang menganggap cinta ni sebagai satu unsur pelengkap dan penyeri kehidupan kita semua.

~kita bersama bersemi cinta padaNya~

0 comments:

Post a Comment